Weekend Da Lat! - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Celien Coppens - WaarBenJij.nu Weekend Da Lat! - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Celien Coppens - WaarBenJij.nu

Weekend Da Lat!

Door: Celien Coppens

Blijf op de hoogte en volg Celien

03 Mei 2017 | Vietnam, Ðà Lạt

Dag iedereen! De voorbije weken niet zoveel tijd gehad om iets te posten..
Op de stage zelf is er weinig tot niets gebeurd. Ik heb wel in de delivery room gestaan of beter gezegd, ik heb kindjes zien geboren worden. Jammer genoeg kon ik hier zelf niet bij helpen.. De taal vormt een enorme barrière.
We kregen vorige week wel bezoek van onze stagementor en dit vonden we enorm fijn!
Voor ons is hij niet enkel "maar een leerkracht" maar geeft ons ook enorm veel steun gedurende dit avontuur. We zijn twee keer met hem uit eten geweest en kregen ook elk een persoonlijk evaluatiegesprek over de voorbije weken.

Zaterdag 29 april werden we 's avonds opgepikt met een busje om samen met miss Dung (onze stagebegeleidster in Vietnam) naar Da Lat te gaan.
Het was een zeer lange rit. Om 20u40 zijn we vertrokken en pas om 6u00 (zondagmorgen) waren we aan onze eerste stop!
De Prenn waterfalls. Hier zagen we één waterval (maar deze was eigenlijk niet zo spectaculair). We vaarden in een opblaasbaar bootje. Zagen hoe dieren eigenlijk mishandelt werden voor het plezier van de bezoekers.. Als echte dierenliefhebber is dit park niet aan te raden ;-).
Nadien reden we verder naar Lang Cu Lan. Dit was een oud dorp waar nu enkel nog bezoekers komen. Je ziet er de oude huisje staan en voor de huisje kan je picknicken. We reden er ook met de jeep doorheen het park en het water. Zeer fijn!
Nadien reden we door naar onze homestay in Da Lat waar we ons konden opfrissen en klaarmaken voor de avond.
In Da Lat was het veel kouder dan waar wij verblijven. 's Avonds koelde het enorm af en ik had zelfs met mijn vestje en lange broek koud (wie had dat hier ooit gedacht!). We gingen met de hele groep nog iets gaan eten en als afsluiter naar de (veel te drukke) avondmarkt. We moesten allemaal elkaars hand vasthouden om bij elkaar te kunnen blijven.. Rond 21u was voor ons de kaars uit. Enorm moe na een lange busrit..

Maandag waren we klaar voor de 2e dag in Da Lat. Om 7u vertrokken we al in onze homestay voor ons ontbijt. Aangezien wij (de Belgische studenten) er niet echt van houden om al van 's morgens vroeg noodles en soep te eten, gingen we naar het Blue water restaurant. Heeeerlijk ontbijtje met gebakken eitjes, brood en ijskoffie! ZALIG
Nadien bezochten we het huis van de laatste president van Vietnam.
En vervolgens gingen we door naar de Dambri waterfalls. Ja dit is wat we wouden zien!
Eerst gingen we op een rodelbaan naar beneden. Met een beetje gegil en veel gelach stonden we al snel bij de waterval.
Aangezien ik voor de 'ideale foto' wou gaan bij de waterval, besloot ik om op een glad stukje rots eens te springen. Maar dat was niet zo een goed plan want ik gleed uit en mijn sandaal was kapot. Daar stond ik dan met 1 schoen.. Gelukkig had miss Dung gezien dat ik ergens teenslippers kon kopen (én wonder boven wonder hadden ze mijn maat!!).
Vervolgens gingen we enorm veel trappen op voor een supermooi resultaat. We zagen een tweede waterval en deze was al spectaculairder dan de vorige. Adembenemend en een ervaring rijker.
Na ons bezoek hieraan reden we verder naar het dorp waar miss Dung opgegroeid was.
Onderweg bezochten we nog een aardbeienkwekerij waar we verschillende lekkere dingen meenamen (aardbeiensnoepjes en een drank dat precies naar sangria smaakt).
Nadien werden we onthaald door miss Dung haar ouders en mochten in hun huis overnachten. Er was zeer veel volk uitgenodigd en ze waren allemaal enorm benieuwd naar ons en hoe we leven.
Ze hadden samen eten gemaakt en ook eens wat bier gehaald.
Tijdens het eten houden ze er van om af en toe eens te klinken. Het gaat dan als volgt: iedereen roept samen (met zijn pintje in de hand) ' một hai ba yo' (1 2 3 schol).
Enorm fijn om zo samen te zijn. (En past op, ik heb alles opgegeten en met stokjes he)
Opnieuw kropen we op tijd in ons bedje maar de donder en de bliksem zorgde er voor dat we niet snel in slaap waren. Door het dak kwamen ook enkele druppeltjes. Maar toch was dit een unieke ervaring! Bij een echte Vietnamese familie logeren.

Dinsdag was het onze laatste dag. De familie had opnieuw eitjes voor ons gebakken en speciaal achter brood en koffie gereden. De koffie is hier werkelijk superlekker!
Vervolgens gingen we allemaal samen naar een plaatselijke koffieboer en zijn plantage. Het was helemaal de bergen in en de weg was niet bepaald ideaal. Toen we bijna boven waren raakte onze bus niet meer verder en zat hij vast in de kant. Gelukkig heeft de boer met zijn tractor kunnen helpen.
We konden er genieten van het prachtige uitzicht op de bergen en bomen.
Het was de bedoeling dat we hier gingen vissen in het vijvertje en vervolgens samen gingen eten. Maar aangezien de vissen niet wouden bijten (3 kleine visjes voor 10 personen is wat weinig) werden deze plannen gewijzigd.
Vervolgens trokken we weer naar het huis van haar ouders en namen we afscheid. Het was tijd om opnieuw een lange rit naar huis te maken!

Het was een supermooi weekend die ons opnieuw veel nieuwe herinneringen bracht.
Unieke momenten, met nieuwe mensen, om nooit te vergeten.

Klaar voor de laatste 3 weken.
Vanaf woensdag (3mei) nog werken tot zaterdag en dan zit de stage zelf er op. Vanaf maandag vertrekken we op een korte rondreis!

• 03 Mei 2017 - 21:03

Scheerlinck Chrisje :

Met veel belangstelling je reisverhalen doornemen is als het ware een stukje mee beleven.
    De prachtige foto's op fb zijn een bewijs dat jullie niet alleen in Vietnam zijn voor je toekomstige carrière maar ook gedeeltelijk een studie in het dagelijks leven van de bewoners en hun rijk patrimonium,zowel wat natuur aangaat,alsook het culinaire.
    De tijd begint stilaan te korten , ik zou zeggen. ..geniet er nog van.Nog een boeiende stage,een schitterende rondreis. ..en zoals gewoonlijk,wees waakzaam en ''Let goed op jezelf''.